ORZEŁ BIAŁY

                    
                    
                                           ZDALNE NAUCZANIE
                           REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ 
                                    ( III 5 , I 5 , IV 1, 2, 5, 8, 10, 11 )

                        
  Witajcie drogie dzieci po majówkowej przerwie . 
  Mamy nadzieję, że udało Wam się odpocząć na długich spacerach, 
  podziwiając rozkwitającą przyrodę. 

Wysłuchajcie ,, Legendy o Lechu, Czechu i Rusie ‘’ M. Berowskiej.
Jeżeli macie ochotę możecie samodzielnie przeczytać podany tekst . 
 
W bardzo dawnych czasach, kiedy wszyscy Słowianie mieszkali obok siebie, spotkali się trzej bracia, przywódcy rodzin : 
Lech, Czech i Rus. 
Bracia uradzili, że nadeszła pora, by się rozdzielić i poszukać nowych krain na swoje siedziby. Ziemia, którą do tej pory zamieszkiwali nie może ich już wyżywić.
 W lasach brakuje zwierzyny , w rzekach ryb. Susza sprawiła , że zabrakło także zboża. 
 – Cóż począć , musimy poszukać nowych miejsc dla naszych rodzin – rzekł Lech, najmłodszy z braci. - Czas ruszyć w drogę, Każdemu wyznaczymy inny kierunek. Znajdziemy nowe ziemie, żeby nam się żyło spokojnie i dostatnio – odpowiedział najstarszy brat Rus. I tak się stało. Podzielili się dobytkiem i każdy z braci ruszył w drogę na czele swojej gromady. Najpierw szły konne straże, za nimi wozy z kobietami i dziećmi, potem starszyzna plemienna, a na końcu pędzono stada bydła. Droga była trudna.
 Mijali wzgórza i doliny, znużeni szli dalej. Pewnego dnia rozdzielili się. Rus ze swoją rodziną powędrował na wschód, wybrał krainę równin i zielonych stepów, poprzecinaną rwącymi rzekami. Niedługo później odszedł na południe Czech ze swoją rodziną. Wybrał krainę górzystą , bogato zalesioną. Założył swoje państwo u stóp góry Rzip. Najdłużej ze swoim rodem wędrował Lech. Wytrwale podążał naprzód i nie przeczuwał, że i jego wędrówka wkrótce się zakończy. Pewnego dnia jego orszak zatrzymał się, bo ludziom i zwierzętom należał się odpoczynek. Stanęli więc na rozległej łące. W pobliżu biło źródło czystej wody, a rosnące opodal rozłożyste dęby dawały schronienie przed słońcem. Lechowi bardzo spodobała się ta kraina. Po uzgodnieniu ze starszyzną, zdecydowali, że mogą tu zamieszkać. 
– Popatrzcie dookoła, ta ziemia wydaje mi się tak piękna, że chciałbym pracowicie ją zagospodarować. Tu zbudujemy nowy gród – zaproponował Lech zebranym współbraciom. Starsi mężczyźni zamilkli i pokiwali głowami. W końcu odezwał się najstarszy członek rodu. Westchnął i powiedział : - Myślę, że i dla nas nadeszła pora, by zakończyć wędrówkę.
Piękną ziemię wybrałeś, Lechu. Zostaniemy tutaj i zbudujemy gród.
- Tak, tak …. Odrzekli wszyscy po cichu, bo byli już bardzo zmęczeni. – Czekam tylko na jakiś znak, który wskaże nam, że dobrze wybraliśmy miejsce na nasz dom – westchnął Lech i rozejrzał się. Zobaczył orła siadającego na gnieździe wśród gałęzi pobliskiego dębu. – To dobry znak ! – zawołali wszyscy zebrani. – Ten ptak będzie nas chronił przed wszelkim złem – odrzekł Lech. Na polanie zbudowano gród, a potem miasto. Na pamiątkę orlego gniazda gród nazwano Gnieznem, a wizerunek orła znalazł się na herbie państwa polskiego, które według tej legendy pochodzi od Lecha.
                                                                                            
            

Zastanówcie się , czy wszystko było dla was zrozumiałe? 
W tekście były słowa, których obecnie się nie używa. Niektóre z nich wytłumaczą wam rodzice.
A teraz odpowiedzcie na pytania : 
- Jacy są bohaterowie legendy? 
- Jak nazywał się brat, który założył państwo polskie ? 
- Co skłoniło Lecha do zbudowania grodu ? 
- Jak nazwano gród ? 

 Przypomnijcie sobie jak wyglądają nasze symbole narodowe : godło i flaga Polski. 
 Jak należy się zachowywać podczas śpiewania i słuchania hymnu państwowego ? 
                       
                  
 Zapraszamy do zabawy ruchowej '' LECĄ  ORŁY". 
 Szeroko rozkładacie ręce i biegacie w rytm podany przez mamę , naśladując w ten sposób lot orłów. Na sygnał orły lądują w gnieździe wykonując przysiad podparty. 

Wykonajcie ćwiczenia w książce nr4 s. 4-5. Kolorowanie kwadracików z literami, odczytywanie hasła, kolorowanie godła Polski. Opowiadanie legendy o założeniu państwa polskiego na podstawie wysłuchanej legendy i obrazków.

Propozycja plastyczno- techniczna – wykonanie flagi.
Potrzebujecie: patyczek od szaszłyków , papier biały i czerwony. 
Wycinacie z papieru prostokąty, które sklejacie ze sobą po dłuższym boku. 
Gotowe biało- czerwone flagi przyklejacie do patyczków . Niech przypominają wam, że jesteście Polakami. 

Zabawa ruchowa ,, flaga na wietrze’’ . Poruszacie się swobodnie w takt muzyki, gdy muzyka cichnie , zatrzymujecie się , podnosicie ręce do góry nad głowę i poruszacie nimi raz w lewo, raz w prawo, naśladując ruch flagi. 
 
Zastanówcie się, dlaczego 1, 2 i 3 maja to daty bardzo ważne dla Polaków.
Niech godzina za godziną słodko wam dzisiaj płyną .
Pozdrowienia na dzisiaj, jutro i cały nowy tydzień.

Przypominamy, że jesteśmy do Państwa dyspozycji pod przedszkolnym
                    nr tel.   511 012 416 oraz e- mailem : przedszkole1motylki@wp.pl.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KOSZYCZEK WIELKANOCNY