LICZYMY KWIATY, MOTYLE, ŻABKI


                                                ZDALNE NAUCZANIE
                               REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ
                                      ( IV 12, 14, 15, 8, 18, 13, 7 III 5 I 5 )

Witamy Was pięknie .

Zapraszamy do zabawy w rysowanie figur geometrycznych palcem na dywanie raz prawą, raz lewą ręką ( ćw. lateralizacji ).

Zabawa ,, GDZIE MAM IŚĆ ?’’ 
 - dziecko z zawiązanymi oczami pyta : gdzie mam iść ? , mama mówi np. : idź 2 kroki w lewo, następnie idź 5 kroków do przodu, teraz idź 3 kroki w prawo, idź 1 krok do tyłu itd. ( ćw. orientacji przestrzennej ).
                      
                    
                     

Zajęcia matematyczne : Liczymy kwiaty, motyle, żabki – monografia liczby 10.

                 

Potrzebne pomoce : obręcze lub kartki papieru, sylwety motyli, biedronek, pszczół, ślimaków, sylwety dżdżownic różnej długości, cyfry i znaki matematyczne , książki.
Zabawa ,, TYLE SAMO’’ – Połóżcie 3 kartki. Na jednej z nich połóżcie sylwety 10 motyli. Utwórzcie kolejne zbiory dziesięcio-elementowe, wykorzystując sylwety pszczół i biedronek. Przeliczcie elementy w zbiorach. Prezentacja zapisu cyfrowego liczby 10. Jak wygląda cyfra 10 ? Z ilu cyfr jest złożona ? Co się stanie z cyfrą 10 , 
gdy zabierzemy zero ?
                
                       
Zabawa ,, BIEDRONKI’’ . Przyjrzyjcie się 4 sylwetom biedronek z różną liczbą kropek. Liczcie kropki i określcie , która biedronka ma ich najmniej, a która najwięcej. 
 Ułóżcie biedronki według malejącej liczby kropek.

Zabawa ,, ŚLIMAKI I DŻDŻOWNICE’’ - układacie sylwety ślimaków od największego do najmniejszego, a potem dżdżownice od najkrótszej do najdłuższej .

Układanie zdań z treścią i zapisów matematycznych do treści :
 na kwiatku usiadły 4 pszczoły , po chwili 2 odleciały . Ile zostało pszczółek na kwiatku ?  4- 2 = 2

Na łąkę przyfrunęło 8 motylków, gdy zaczął wiać mocny wiatr 5 motylków szybko odfrunęło . Ile motylków zostało ? 8 – 5 = 3

A teraz spróbujcie samodzielnie ułożyć podobne historyjki o mieszkańcach łąki ( ułożyć zadanie z treścią ) a do zadania zapis matematyczny . Życzymy powodzenia.

Zabawa ruchowa ,, BOCIANY ‘’ – przy dźwiękach wesołej muzyki dziecko naśladuje chód bociana ( wysokie unoszenie kolan ) . Na przerwę w muzyce staje na jednej nodze i rozkłada ręce na boki. Dziecko stara się jak najdłużej utrzymać równowagę. Powtórzenie zabawy, zmiana nogi .
Wykonujecie ćwiczenia na s. 52-53 - pisanie po śladzie wzorów cyfropodobnych
 i liczby 10 , dorysowywanie płatków kwiatom, kolorowanie skrzynki w której rośnie 10 kwiatów, kolorowanie od dołu dziesiątego motylka.

Zabawa konstrukcyjna ,, Ul’’ z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków. 
Zbudujcie kilka uli (pasieka ) według waszego pomysłu i wyobraźni.

Zabawa z tekstem wyliczanek . Spróbujcie powiedzieć tekst wyliczanek z różną intonacją, zmieniając rytm , dobierając gest, ruch ciała.

Głodny ślimak idzie drogą, postukuje jedną nogą. Zjada mak , to mu w smak.
Lata motyl w górze i siada na chmurze, lata w dzień, rzuca cień.
Żaby mają zachrypnięte głosy, bo na łąkach za dużo rosy.
Spotkała się Kasia z biedronką , obie wyszły do ogródka na słonko.

Zagadka matematyczna dla chętnych :

- ,,KACZUSZKI ‘’
W stawie hen pod lasem, między zaroślami, pływa mama kaczka z małymi kaczuszkami. Mama płynie pierwsza , za nią 6 dzieciątek . Powiedz proszę przedszkolaku, ile jest kaczątek ? Jaki będzie zapis matematyczny do tej zagadki ? Ułóż zapis matematyczny z cyferek i znaków matematycznych. ( 1 + 6 = 7 )

- ,, KORALE ‘’
Nawlekała Basia na nitkę korale. Gdy nawlekła posmutniała bo zliczyć ich nie umiała. Te trzy pierwsze są czerwone, trzy kolejne żółte. Jeden kręci się zielony i sznureczek jest gotowy . Czy policzyć mi pomożesz koraliki Basi , które wiszą na niteczce dla laleczki Stasi.

Przygotujcie trzy kartki – czerwoną, żółtą , zieloną z których wykonacie kulki . Z każdej kartki należy wykonać cztery kule ,, koraliki ‘’. Potrzebny będzie też sznurek, na który nawlekać ( przyklejać ) będziecie kolorowe kulki . Podczas czytania przez mamę wierszyka dziecko wykonuje następujące czynności :

Nawlekała Basia na nitkę korale. Gdy nawlekała posmutniała bo zliczyć ich nie umiała. - dziecko podrzuca lub turla po podłodze wykonane z papieru koraliki.
Te trzy pierwsze są czerwone , trzy kolejne żółte . Jeden kręci się zielony i sznureczek jest gotowy. - mama powoli czyta wierszyk , dziecko nawleka odpowiednie kulki na swój sznurek
Czy policzyć mi pomożesz koraliki Basi , które wiszą na niteczce dla laleczki Stasi. - dziecko unosi w górę swoją pracę , liczy wszystkie koraliki, które wiszą na sznureczku. Potem zlicza korale , które pozostały .
 
A teraz ułóżcie zapis matematyczny do wierszyka z cyferek i znaków matematycznych. Ile było kulek czerwonych ? Ile było żółtych ? A ile było zielonych koralików ? Ile było wszystkich koralików na sznureczku ? Jak to zapisać ? ( 3 + 3 + 1 = 7 ) 
Dla kogo zrobiła Basia korale ? Ile zostało korali , które nie były nawleczone na sznureczek ? ( 5 ) Ile było wszystkich korali razem ? ( 12 )

Powodzenia podczas zabaw matematycznych ,udanego liczenia i przeliczania. 
Życzymy pięknej , słonecznej soboty i niedzieli oraz dużo odpoczynku i uśmiechów.

Przypominamy , że jesteśmy do Państwa dyspozycji pod przedszkolnym nr tel. 511 012 416 oraz e – mailem : przedszkole1motylki@wp.pl.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KOSZYCZEK WIELKANOCNY