PISANKI
ZDALNE NAUCZANIE
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ ( I 5 , 8 , 7 , 9 IV
3, 5 , 11 III 8 )
Witam cieplutko wszystkie Motylki . Na dzisiejszych
zajęciach poznacie różne sposoby
wykonania wielkanocnych jajek. Wszystkie kolorowe , wielkanocne jajka nazywa
się po prostu pisankami , czyli farbowanymi jajkami z ,, pisanymi’’ na nich
wzorami. Technik ozdabiania wielkanocnych jajek jest wiele. W zależności od
metody wykonania mogą to być :
Kraszanki – powstają przez barwienie jajek przez zanurzanie
lub gotowanie w barwniku. Dawniej kolory uzyskiwano wyłącznie ze składników
naturalnych np. łupiny cebuli barwią
jajka na brązowo i różne odcienie żółtego .
Oklejanki – przyozdobione skrawkami kolorowego, błyszczącego
papieru, tkaniny, nici lub gotowymi foliami
Drapanki – powstają przez drapanie ostrym narzędziem
zewnętrznej barwionej powłoki jajka tak, aby ją usunąć i stworzyć wzór
Nalepianki – ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi
wycinankami z papieru
Ażurki – wykonywane z wydmuszek jaj kurzych, kaczych,
gęsich, strusich i malowane farbą.
Która metoda wykonania pisanki podoba wam się najbardziej ?
Zastanówcie się i wybierzcie taki sposób wykonania pisanki jaki odpowiada wam .
Z pomocą dorosłych na pewno powstaną śliczne wielkanocne pisanki, które ozdobią
wielkanocny stół. A może wymyślicie
jeszcze inny , ciekawszy sposób ozdabiania . Powodzenia !
Przygotowałam dla was opowiadanie A. Galicy pt. ,, Bajeczka
wielkanocna ‘’. Posłuchajcie :
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki
wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe kotki
– daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki
i mówiło : - Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni
Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałązkach siedziało już całe
stadko puszystych kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w
skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno. – Stuk-stuk – zastukało cos w środku jajka i
po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty kurczaczek. Słońce
wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną
kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało
– to dopiero byłoby wstyd, gdyby kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz
Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą
trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego zajączka. Złapało go za uszy i
wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a
co to by były za święta bez wielkanocnego zajączka ? Popilnuj kurczaczka, jest
jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś . – Kogo? – dopytywał się zajączek, kicając po
łące. – Kogo? – popiskiwało kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo
? – szumiały rozbudzone wierzbowe kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła , aż zanurzyło
złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku –
mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to ,,coś’’ odpowiedziało mu głosem
dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe kotki pierwsze
zobaczyły , że to ,, coś’’ ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co
to ? – zapytał zajączek. – Dlaczego tak dzwoni ? – piszczał kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego
baranka ze złotym dzwonkiem u szyi. – To już święta, święta – szumiały
wierzbowe kotki , a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę
: W Wielkanocny poranek dzwoni
dzwonkiem baranek, a kurczątko z zającem podskakują na łące. Wielkanocne kotki,
robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka , siedzą na gałązkach. Kiedy będzie
Wielkanoc wierzbę pytają.
Odpowiedzcie na pytania : - co robiło słonko ? - kogo obudziło jako pierwsze, drugie …… ? - dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka ?
- jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami ?
Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów : - jak przygotowujemy się do świąt
Wielkanocnych ? ( porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek z życzeniami, święcenie palmy wielkanocnej
) - jakie znasz tradycje świąt
Wielkanocnych ? ( święcenie koszyczka, robienie pisanek, biały obrus ,
wielkanocne śniadanie , śmigus – dyngus )
Zabawa ruchowa ,, zajączek ‘’ – dziecko jest zajączkiem,
skacze po pokoju , na sygnał dźwiękowy kuli się , zwijając się w kłębuszek i ,, śpi ‘’.
Co w koszyczku ? -
baranek – zwycięstwo Chrystusa , który jak ofiarny baranek oddał życie za ludzi
Jajka – symbol życia
, szynka – symbol zdrowia , chleb – symbol dobrobytu i szczęścia , sól –
odstraszanie od zła, słodycze .
Życzę wspaniałych Świąt wszystkim dzieciom i ich rodzicom , długich spacerów po lesie i wspaniałych obserwacji budzącej się do życia przyrody . Dużo uśmiechów i radości .
Przypominamy, że jesteśmy do Państwa dyspozycji pod przedszkolnym nr tel. 530205881 i e-mailem : przedszkole 1 motylki @ wp.pl.
Komentarze
Prześlij komentarz