ŚPIEWAMY KOŁYSANKĘ

 


                                                    ZDALNE NAUCZANIE

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ ( I 9  ,  II 9  , III 1 , 2 , 5 ,  IV 1, 2, 7, 8, 11, 12, 14, 16, 18 )

Witam wszystkie dzieci .   Niech godzina za godziną słodko wam zawsze płyną.                                                                                                                                                 Zapraszam do zabawy  ,, Paluszkowe spotkanie ‘’ -  stykamy swoje palce : duży palec wita się z pozostałymi palcami tej samej dłoni, takie samo powitanie następuje w drugiej dłoni.

Zajęcia umuzykalniające -  Cicho i głośno.

- ćwiczenia dykcyjne  ,,Głośno, cicho’’. Dziecko wypowiada wyraźnie podane sylaby : mamamama, memememe,  mumumumu, mimimimi  , mymymymy. Mama – jak prawdziwy dyrygent – będzie pokazywać, czy dziecko ma podane sylaby wypowiadać głośno, czy cicho, coraz głośniej, czy coraz ciszej. Uwidacznia to ruchem dłoni : - dłonie blisko siebie   - cicho,   -  dłonie rozsunięte na szerokość rąk – bardzo głośno ,    - dłonie rozsuwające się – coraz głośniej   ,  - dłonie przybliżające się do siebie – coraz ciszej.

- ćwiczenie głosowe . Dziecko podaje słowa , które kojarzą się :  - z ciszą lub ją oznaczają ( cicho sza !, ciii, sza !, cyt !, pst ! )                                                                                                                                                                                                                             - z hałasem, z czymś głośnym, z krzyczeniem czy wołaniem ( hop, hop!, hurra !, hej !łup ! , tup !, bach ! itp. )

Słowa , które kojarzą się z ciszą i z hałasem , to wyrazy dźwiękonaśladowcze. Przez chwilę dziecko sprawdza , czy  ,, dobrze’’ wypowiada się je zgodnie ze znaczeniem. Następnie próbuje słowa -  ,, głośne’’ wypowiadać  bardzo cicho, a słowa ,, ciche’’ – wykrzyczeć.  Czy było to łatwe ?                                                                                    Podsumowanie : brzmienie słów dźwiękonaśladowczych odpowiada temu, do czego one służą, i trudno zmienić to tylko np. głośnością.

- Zabawa ,, Kontrast : cicho – głośno ‘’. W muzyce bardzo ważnym elementem jest dynamika, czyli głośność utworu. Przy jej pomocy można przedstawić nastrój, charakter utworu, a czasem jego treść . Co można wyczarować dzięki głośnemu , cichemu lub zmiennemu wydobywaniu dźwięków ?

Zabawa ,, śpiewam głośno, śpiewam cicho’’. Zaśpiewajcie swoją ulubioną piosenkę w różnej głośności. Ciche śpiewanie może dać efekt tajemniczości , a głośne – wielkiej radości.  Czy znacie takie specjalne piosenki , które zawsze śpiewa się cicho ? Niektóre piosenki śpiewa się cicho, bo ich zadanie polega na ….uśpieniu dziecka.                          Są to kołysanki. Komu mama lub babcia śpiewała kołysanki ? Kto ma CD z kołysankami ?  Jakie instrumenty ( ciche ) pasują do kołysanki ? ( trójkąty, ciche grzechotki, ciche uderzanie w bębenek ).  


Tą kołysankę znają wszystkie dzieci . Możecie ją zanucić misiowi, lalce albo młodszemu rodzeństwu. Powodzenia.

Propozycja kołysanek ,  można posłuchać  :

Kołysanka ,, Siwa chmurka’’ – yotube.com/watch?v=h4P9ammTc1w

Zestaw usypianek na dobranoc – yotube.com/watch?v=Mmc8hHuyGlg



Zajęcia przyrodnicze : czy wszyscy śpią nocą?

Kiedy śpimy ?  Czy wszyscy zasypiają nocą ?  Czy zwierzęta śpią tylko w nocy ? Porozmawiajcie na ten temat z domownikami.

Które zwierzęta są aktywne w  dzień ( śpią w nocy ), a które prowadzą nocny tryb życia ( w dzień śpią) W nocy śpią np. kura, krowa, wiewiórka,  w dzień śpią np. sowa, ćma,  nietoperz, dzik.


Zwierzęta aktywne nocą czyli takie , które śpią w dzień . Spróbujcie je nazwać .



Zabawa ruchowa ,, sowy śpią – sowy polują ‘’ – dziecko-myszka biega , kiedy jest dzień, na hasło : Noc  myszka  zamiera w bezruchu.

Zabawa ,, kołyszemy do snu’’- śpiewanie, mruczenie znanych melodii lalkom i pluszakom. Miłej zabawy i pięknych snów .


Czy rozpoznajecie zwierzęta na ilustracji ? Które z nich są aktywne nocą , a które są aktywne w ciągu dnia ? Może narysujecie te zwierzątka ?  A może mama poczyta o nich . Dobrej zabawy.

Przypominamy, że jesteśmy do Państwa dyspozycji pod nr tel. 530205881 i e-mailem : przedszkole 1 motylki @ wp.pl.

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KOSZYCZEK WIELKANOCNY